Στρες ψυχοσωματικά χαλάρωση: Τύπος

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται μια σειρά από άρθρα διαφόρων δημοσιογράφων και συγγραφέων σε εφημερίδες και περιοδικά που αφορούν στο στρες, στα ψυχοσωματικά προβλήματα (ψυχοφυσιολογικές διαταραχές) και στη χαλάρωση.

Πατώντας "αριστερό ποντίκι" επάνω σε κάποιον τίτλο θα ανοίξει το σχετικό άρθρο.

Ο Τρόπος της Βιοανάδρασης για να Λιμοκτονήσετε το Stress

Το άρθρο αυτό βρέθηκε στην ιστοσελίδα "http://www.neurofeedback.gr/articles/Prevention.htm" όπου αναφέρεται ότι "Αυτό το τρισέλιδο άρθρο, παρουσιάσθηκε στο περιοδικό PREVENTION το 1984" και είναι μετάφραση του άρθρου "The Biofeedback Way To Starve Stress" που εμφανίζεται στη σελίδα http://www.quitsmoking.com/biofeedback/preventionart.htm. Και οι δύο αυτές συνδέσεις ήταν ενεργές την 04/05/2009 που δημιουργήθηκε αυτή η σελίδα.

 

Ο Τρόπος της Βιοανάδρασης για να Λιμοκτονήσετε το Stress

Από τον Mark Golin

Εάν είστε σαν κι εμένα, τότε πιθανόν να έχετε ερωτοτροπήσει με κάποιου είδους διαλογισμό ή καθοδηγούμενης φαντασίας τεχνική, στην προσπάθεια να απελευθερωθείτε από το stress.

Δυστυχώς, πάντοτε αντιμετώπιζα το ίδιο πρόβλημα. Καθόμουνα στη στάση του λωτού, έκλεινα τα μάτια μου, και ταξίδευα προς την εσωτερική ειρήνη. Ύστερα από 10 περίπου λεπτά, άρχιζα να αναρωτιέμαι αν το έκανα σωστά.

Είμαι χαλαρός τώρα; Ρωτούσα τον εαυτό μου. Συνεχώς, η αδύναμη φωνή της αμφιβολίας κατάφερνε να είναι αρκετά ηχηρή ώστε να διασπά κάθε προσπάθειά μου στην επίτευξη της χαλάρωσης.

Tο αποτέλεσμα όλων των προσπαθειών μου ήταν πάντοτε το ίδιο: ένας αναστεναγμός ήττας και η τοποθέτηση μερικών βιβλίων με οδηγίες στον πάτο ενός ερμάριου.

Πρίν από κανα-δυό μήνες, μου ήλθε η ελπίδα ταχυδρομικώς, μέσω ενός πακέτου που μου απέστειλε η εταιρία TT. Στο εσωτερικό του, υπήρχε ένα, σε μέγεθος χειρός, μηχάνημα με την αινιγματική επιγραφή GSR 2. Ήταν μία μονάδα βιοανάδρασης. Αμυδρά θυμήθηκα τη βιοανάδραση ως ένα είδος αυτοβελτίωσης της δεκαετίας του ‘70 το οποίο είχε εντελώς ξεχαστεί. Όμως, από τη στιγμή που είχα ξεκινήσει το ταξίδι για τον έλεγχο του stress, δε είχα παρά να δώσω στη βιοανάδραση μία ευκαιρία.

Όντας καχύποπτος για οτιδήποτε δεν κατανοώ και το οποίο υπόσχεται πως θα μου κάνει καλό, η πρώτη μου κίνηση ήταν να τηλεφωνήσω τον John A. Corson, PhD., καθηγητή της Ψυχιατρικής στην ιατρική σχολή του Dartmouth και ειδικό στο πεδίο της βιοανάδρασης.

"Βασικά, αυτό που κάνει μία μονάδα βιοανάδρασης είναι να απεικονίζει μία βιολογική διαδικασία η οποία διαφορετικά θα ήταν δύσκολο ή αδύνατο να γίνει αντιληπτό απ’ το υποκείμενο," είπε ο Dr. Corson. "Οι αλλαγές της σωματικής λειτουργίας μετασχηματίζονται σε ένα εύκολα κατανοητό σήμα, όπως ένας ακουστικός τόνος ή ένας μετρητής, έτσι ώστε το υποκείμενο να γνωρίζει, ανά πάσα στιγμή, με ακρίβεια τις αλλαγές που διαδραματίζονται σε κάποιο συγκεκριμένο σύστημα του σώματος του."

"Η Φωτιά στο Βραστήρα"

Ένας λόγος που παρακολουθούμε τις σωματικές λειτουργίες είναι διότι συχνά αλλάζουν, καθώς οι συναισθηματικές καταστάσεις αλλάζουν. Tο Αυτόνομο Νευρικό Σύστημα (ΑΝΣ) είναι ένα τέλειο παράδειγμα, λέει ο Dr. Corson. Ονομάζω αυτό το σύστημα συναισθηματική φωτιά στο βραστήρα διότι ξεκινάει πολλές φυσικές και σωματικές αλλαγές ως συστατικό αυξημένων συναισθηματικών καταστάσεων, όπως ο φόβος ή η διέγερση.

Η εφίδρωση είναι μία από τις λειτουργίες που ελέγχονται από το ΑΝΣ. Πιθανόν να έχετε παρατηρήσει τον εαυτό σας να ιδρώνει, την προηγούμενη φορά που είχατε κάποια συναυλία στο Carnegie Hall ή σας κυνηγούσε κάποια σιβηριανή τίγρη. Αυτό συμβαίνει διότι το ΑΝΣ εργάζεται στα καλύτερά του. Σ’ ένα λεπτότερο επίπεδο, το μέγεθος των πόρων σας, καθώς και το επίπεδο εφίδρωσης βρίσκονται σε συνεχή αλλαγή, αντιδρώντας στα καθημερινά ερεθίσματα και στο stress.

"Αυτές οι αλλαγές είναι πολύ μικρές και οι μονάδες μέτρησής τους λέγονται micromhos," σύμφωνα με τον Dr. Corson. Tο GSR 2 απεικονίζει το επίπεδο του επιπέδου των micromhos στο δέρμα, και εκπέμπει έναν ακουστικό τόνο, ο οποίος γίνεται οξύτερος κατά την παραγωγή ιδρώτα και το αντίστροφο.

Tο τελικό προϊόν είναι μία απευθείας γραμμή επικοινωνίας σχετικά με το πώς πραγματικά νιώθετε. Έτσι, φαίνονταν ότι η βιοανάδραση ήταν η απάντηση στους έντονους αγώνες μου κατά τη διάρκεια του διαλογισμού, μέσω της φωνής της αμφιβολίας. Τώρα θα ήμουνα σίγουρος εάν χαλάρωνα σωστά, διότι θα μου το αποκάλυπτε ο τόνος. Ήταν καιρός για πειραματισμούς.

Κυριαρχώντας τον Τόνο

Η παλάμη μου τοποθετήθηκε με ευκολία στη συσκευή, ενώ ένας ελαστικός επίδεσμος κράτησε τα δάκτυλά μου εφαρμοστά επάνω σε δύο λείες μεταλλικές πλάκες. Κατά την επαφή, άρχισε να ακούγεται μαλακά ένας παρατεταμένος ήχος από τα ειδικά ακουστικά. Έκλεισα τα μάτια μου και άρχισα σκοπίμως να σκέπτομαι μία αγχωτική κατάσταση: τη λήξη της προθεσμίας για το τελευταίο μου άρθρο. Πολύ σύντομα, μέσα σε τρία δευτερόλεπτα, ο τόνος άρχισε να αναρριχάται στην κλίμακα μέχρι που άρχιζε να μοιάζει στον οξύ ήχο του κουνουπιού. Χωρίς καμμία αμφιβολία, ήμουνα τσαντισμένος.

'Σύντομα, η μονάδα άρχισε να εκπέμπει έναν αργό και μονότονο ήχο - ένας πραγματικός ύμνος της μίας νότας στη χαλάρωση.'

Χρειάστηκε λίγη παραπάνω δουλειά μέχρι να κατεβάσω τον τόνο. Μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες, εξασκήθηκα τακτικά με τη μονάδα, ενώ άκουγα μία κασέτα με ασκήσεις χαλάρωσης η οποία υπήρχε μέσα στο πακέτο. Σύντομα, η μονάδα άρχισε να εκπέμπει έναν αργό και μονότονο ήχο, ο οποίος ήταν ένας πραγματικός ύμνος μίας νότας στη χαλάρωση. Εάν άκουγα τον τόνο να γίνεται οξύτερος, σταματούσα και εξέταζα τις σκέψεις μου για να διαπιστώσω τι με απασχολούσε. Με αυτόν τον τρόπο, δεν μάθαινα απλώς κάποιες τεχνικές χαλάρωσης σωστά, αλλά εντόπιζα κρυμμένα ερεθίσματα άγχους (stressors) τα οποία ουδέποτε είχα αντιληφθεί ότι με αναστάτωναν.

Καθώς ξάπλωνα στο πάτωμα του δωματίου μου εντελώς ήρεμος, και ύστερα από 3 λεπτά ανάδρασης, αναρωτιόμουνα γιατί μία τόσο σπουδαία τεχνική υπήρξε μία καθαρή φαντασιοπληξία πρίν από 15 χρόνια. "Τότε, η χρήση των οργάνων και οι τεχνικές εκπαίδευσης ήταν λιγότερο πολύπλοκες για τον πελάτη," λέει ο Dr. Corson. "Οι άνθρωποι αγόραζαν τις μονάδες βιοανάδρασης με την ιδέα ότι απλώς θα βυσμάτωναν τον εαυτό τους και θα επανακαλωδίωναν τα συναισθήματά τους για χαλάρωση."

Εάν η αναγέννηση βρίσκεται σε υψηλό σημείο στον κατάλογο των προτεραιοτήτων σας, η βιοανάδραση μπορεί να αποτελέσει το εισιτήριο.

Δεν είναι αυτό όμως το ζήτημα. Εάν σκέπτεστε να δώσετε μία ευκαιρία στη βιοανάδραση, ετοιμαστείτε για κάποια σοβαρή εργασία. Για να ξεκινήσετε, πρέπει να βρείτε μία καλή τεχνική χαλάρωσης και να συγκεντρωθείτε πραγματικά για να την κάνετε να δουλέψει. "Η μονάδα αυτή καθ’ εαυτή απλώς σας λέει πώς τα πηγαίνετε, όχι τί να κάνετε," υπενθυμίζει ο Dr. Corson. Μία καλή αναλογία είναι ο λαβύρινθος. Στη μία άκρη είσαι εσύ στην άλλη η χαλάρωση. Η βιοανάδραση μπορεί να σου πεί πότε είσαι στο σωστό μονοπάτι και μπορεί επίσης να σου πεί πότε παίρνεις λανθασμένες κατευθύνσεις.

Εξασκούμαι μέσω της βιοανάδρασης μισή ώρα κάθε μέρα. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Dr. Corson ακόμη και 10 - 20 λεπτά ημερησίως, σε τακτή βάση, μπορεί να επιφέρουν ευεργετικά αποτελέσματα. "Πέρα από την υπόσχεση της καθημερινής χαλαρώσεως, ανακάλυψα ότι η βιοανάδραση, σε συνδυασμό με εκπαίδευση μέσω τεχνικών διαχείρισης άγχους (stress-management) συχνά επιφέρει διάφορα οφέλη, όπως καλύτερο ύπνο και ανακούφιση από υψηλή πίεση λόγω stress."

Τελικά, όταν μαθαίνεις τις κατάλληλες τεχνικές χαλάρωσης, μπορείς να «αποσυνδεθείς» από τη συσκευή. Όμως πάλι, για να δουλέψει, πρέπει να εξασκήστε τακτικά. Διαφορετικά, το σώμα σας θα ξεχάσει ότι του έχετε διδάξει. "Περιστασιακά, είναι μια καλή ιδέα να επιστρέφετε στη μονάδα βιοανάδρασης για να είστε σίγουροι ότι οι ικανότητές σας είναι σε καλή σειρά," λέει ο Dr. Corson.

Εάν η αναγέννηση βρίσκεται υψηλά στον κατάλογο των προτεραιοτήτων σας, η βιοανάδραση μπορεί να αποτελέσει το εισιτήριο. Σε βοηθάει να αποκτήσεις έλεγχο του σώματος και του νού, έτσι ώστε να συνειδητοποιήσετε ένα μέρος του άδηλου δυναμικού. Και το κάνει αυτό επαναδιοχετεύοντας την προσοχή σας, αντί να είσαστε εξαρτημένοι σε εξωτερικές πηγές. Εάν θέλετε να χαλαρώσετε, η βιοανάδραση μπορεί να σας δείξει πώς να το επιτύχετε γρηγορότερα και καλύτερα.

Όπως αναφέρθηκε στην αρχή της σελίδας, το άρθρο αυτό το βρέθηκε σερφάροντας στο διαδίκτυο (στη σελίδα http://www.neurofeedback.gr/articles/Prevention.htm). Θεωρόντας ότι περιγράφει μια ρεαλιστική κατάσταση εκπαίδευσης με ένα πολύ απλό μηχάνημα ηλεκτροδερματικής αντίδρασης (GSR) τοποθετήθηκε εδώ για την ενημέρωσή σας.

 

anadrasi GSR biofeedback machine www.relax-now.grΑυτό είναι το συγκεκριμένο μηχάνημα GSR biofeedback που χρησιμοποίησε ο συγγραφέας (Mark Golin) του άρθρου The Biofeedback Way To Starve Stress (Ο Τρόπος της Βιοανάδρασης για να Λιμοκτονήσετε το Stress).
Εάν θέλετε να διαβάσετε κάτι σχετικό (αλλά πιο επιστημονικό) ακολουθήστε αυτόν τον σύνδεσμο: ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΙΣΗ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΔΕΡΜΑΤΙΚΗΣ ΒΙΟΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗΣ (MΗΔΒ) ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΔΕΡΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (ΗΔΔ) ΩΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΕ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΧΑΛΑΡΩΣΗΣ των: Δ.Α. Χρηστίδης, Μ. Βεζερτζή, Ε. Κυριάκου, Α. Κομνίδης & Γ. Λαζαρίδης

 

Οθόνες από τα σύγχρονα μηχανήματα της Ανάδρασης

 

 

Εάν θέλετε να σχολιάσετε αυτό το άρθρο κάντε ‘Eίσοδο/Log in’ ή δημιουργήστε λογαριασμό νέου χρήστη.

Όραμα

Oυσιαστικές θεραπευτικές συνεργασίες μεταξύ θεραπευόμενου και θεραπευτή


Ουσιαστικά αποτελέσματα σε σύντομο χρονικό διάστημα: biofeedback (βιοανάδραση), ψυχοθεραπεία, συμβουλευτική ...

Τοποθεσία

ΜΕΤΑΚΟΜΙΣΑΜΕ! Έχουμε μετακομίσει πλέον στον "δικό μας" χώρο. Η εγκάρδια φιλοξενία των Λεχωνίων μας έπεισε να χτίσουμε βιοκλιματικά και να απολαμβάνουμε τη θέα του Παγασητικού από μια ήρεμη βουνοπλαγιά του Πηλίου.

Εγγραφή στο newsletter